אורי מקלב: "שהמדינה תירתם להקמת מאגר גנטי לילדי תימן האבודים"

איתי גדסי No Comments on אורי מקלב: "שהמדינה תירתם להקמת מאגר גנטי לילדי תימן האבודים"

ועדת המדע והטכנולוגיה תקדם חקיקה שתעגן הקמת מאגר גנטי בפרשת "ילדי תימן" האבודים • במהלך דיון בנושא עלה כי אין מניעה מבחינת גורמי המקצוע ובתי הדין • יו"ר הוועדה ח"כ אורי מקלב: "מקווה שהממשלה תירתם"

ח"כ אורי מקלב צילום: צילום: מרים אלסתר, פלאש 90
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה דיון בנושא 'הקמת מאגר גנטי – כמענה לבעיית "ילדי תימן" האבודים'.

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) ציין בפתח הדיון כי: "השנים שעברו לא הורידו לא מהעוצמה ולא מהרצון שלנו, ולא המעיטו מהיכולת שלנו ומהצורך כדי לברר את שהיה. פרשיות ונושאים שונים התבררו לאחר שנים רבות. אני לא חושב שיש היום ויכוח גדול אם זה דמיון או קונספירציה, כאשר הרוב מאמין כי האמת היא שהיו דברים, ואנו מעוניינים בחקר האמת. מקדמים כיום את פתיחת החומרים הכתובים של ועדות החקירה, לצד כך, את התמונה המלאה והמיטבית ניתן להשלים באמצעות מאגר גנטי, שיכול לתת ודאות כמעט מוחלטת לממצאים".

"הבדיקות הגנטיות יכולות גם להוכיח שלא היה אז אין להירתע מכך. אני לא חושב שזה יביא לטלטלה במדינה, גם אם יגלו שהייתה שיטתיות מצד הממסד, תהייה סערה תקשורתית, יקומו וועדות, אך אני לא רואה שילכו אנשים לכלא. אי הוודאות תהייה לא פחות אות קין על המדינה, בפרספקטיבה של שנים ניתן לדון בזה בפתיחות" הוסיף מקלב.

ח"כ נורית קורן: "זה פצע עמוק בלב האומה, צריך לפתוח את זה עכשיו, זו שעת רצון. אם נפתחה פרשת עסק הביש גם הנושא הזה יכול להיפתח. תמיד אמרו לנו שאנחנו הזויים וזה לא קרה, איך יכול להיות שזה לא קרה אם יש מעל 1,000 ילדים שהוועדה חקרה? כל אחד בא ואומר זה קרה גם במשפחה שלי, הטלפונים לא מפסיקים, אנשים רוצים להשמיע את סיפורם ולחפש את ילדיהם, אנחנו צריכים להביא מזור לאנשים אלה".

ח"כ נאווה בוקר: "אהיה הראשונה לתת דגימה כדי למצוא את אותה אחות אבודה שלי ולדעת מה עלה בגורלה. אך אנחנו היום לא יודעים איפה אותם ילדים חטופים כדי לקחת דוגמיות, אם הם בכלל בארץ או בחיים. בראש ובראשונה צריך לפרסם את הדוחות ומסמכים, מאגר לבדו לא ייתן מענה לסוגיה"

ח"כ רחל עזריה: "מאוד חשוב שאנשים יוכלו למצוא את יקיריהם וגם שהחברה שלנו תכיר במה שהיה, היום הרבה פחות מכחישים שהדברים האלה קרו, לפני 20 שנה המצב היה אחרת".

יו"ר ארגון ילדי תימן, אבנר פרחי ציין כי "בשבועות האחרונים משתמשים בחילופי מילים, במקום בהורדת החיסון מעל תיקי האימוץ מדברים על הפרוטוקולים של הוועדות בהם לא ימצא כלום, חזקה על מי שהוציא את כל הפרשה הזו לפועל שיעלים את כל מה שהיה. מאגר גנטי בו אני תומך חייב להיות כהשלמה לפתיחת תיקי האימוץ, יש בכוחו להשלים את האיחוד לצדם. הדרישה שלנו תהייה דרישה למאגר גנטי ליוצאי תימן, 400 משפחות כולל ילדים מאומצים כבר פנו אלינו במסגרת יוזמה כזו".

ד"ר שמריהו הלל, חבר עמותת "אחים וקיימים" ציין כי "בדו"ח ועדת הבדיקה שהונח בכנסת היה רק מקרה אחד של ילדה מאומצת כחוק, את כולם קברו כביכול. המזל שאביה של הילדה אסף בזמן אמת מכל בתי החולים אישור שהוא חיפש את הילדה שלו, הייתה לו החכמה לבקש את האישורים לפני עשרות שנים. זה היה הקש ששבר את גב הגמל, היא סיפרה שחיה בהרגשה שההורים שלה זרקו אותה. אין עקבות לאן הילדים האלה הלכו, נגנבו ילדים ללא זהות, המאגר הגנטי יתאים למצב שימצאו עקבות של מישהו, מדברים על מאות ילדים שהתאדו".

כלל הגורמים המקצועיים שנכחו בדיון ציינו כי הדבר אפשרי ולא הביעו התנגדות להקמת המאגר, יחד עם זאת עלה כי הקמת המאגר תעלה שאלות מהבחינה האתית, החוקית, המדעית והדתית אותן יש לברר.

הרב אברהם שיינפלד, לשעבר אב בית הדין הרבני בירושלים הציג את ההיבט ההלכתי וציין כי "בהלכה ישנה חשיבות רבה לידיעת אדם מי הם הוריו", לצד כך ציין שיינפלד כי תוצאות בדיקות גנטיות מחייבות על פי ההלכה, כך שלפעמים מעדיפים לא לבצע בדיקה כדי שהמסקנה לא תחייב אותנו כאשר המשמעות חריפה".

"בתי הדין נתנו עד היום כעשרת אלפים חוות דעת, לעיתים אישור הליך גנטי ולעיתים לא. יש פנייה מסודרת של בתי המשפט לבתי הדין שבוחנים כל בקשה לגופה. כך שניתן לומר שבית הדין מברך על הקמת מאגר כזה, יחד עם זאת לסייג שהדבר בכפוף לאישור נשיא בית הדין הגדול, כל מקרה לגופו, האם ניתן לעשות את הבדיקה ללא חשש לפסול חיתון".

בתום הדיון הודיע יו"ר הוועדה כי בכוונתו לבקש את עמדת כלל הגורמים המקצועיים והנוגעים לדבר ולאחר בחינת הדברים, להניח על שולחן הכנסת הצעת חוק מסודרת ומעמיקה שתסדיר את הקמת המאגר הביומטרי: "אני מקווה ומאמין שצעד זה ירתום גם את הממשלה לקדם את החקיקה להקמת המאגר. ניתן לעשות היום בשיתוף פעולה את הדרוש כדי להביא מזור לפרשה הכואבת הזו".



0 תגובות